Erik Drost (SecondLove): ‘Ik dwing niemand tot vreemdgaan’


Succes In gesprek met inspirerende ondernemers

Categorie: DeOndernemer
Door: Bram de Vrind
Gepubliceerd: dinsdag 16 april 2013 13:53
Update: dinsdag 12 november 2013 11:57

Erik Drost boekt succes met de meest omstreden datingsite van Nederland. SecondLove.nl, een platform voor flirten en vreemdgaan voor mensen met een vaste relatie, telt 337.000 profielen. De stap naar het buitenland is inmiddels gezet. Hoe de Rotterdammer omgaat met de gesloopte huwelijken dankzij zijn site? “Niet.”

 

Succes

 

Tegeltjeswijsheden verboden: jouw succesformule in twee zinnen.

“Flirten, teasen, aandacht vragen en geven zit er bij de meeste mensen ingebakken. Mensen zijn altijd op zoek naar wat spanning, daar is de online wereld uiterst geschikt voor.”

Zit flirten er bij jou ook ingebakken?

“Ik heb een relatie gehad waarvan ik dacht: is dit alles? Alles liep lekker, maar de spanning was eraf. Dan had ik in de kroeg weleens een spannend momentje. Op datingsites kwam ik vrouwen tegen die met hetzelfde probleem zaten. Zo kwam ik op het idee. Maar dat was eind jaren ’90, begin jaren 2000.”

Je bent pas in 2008 begonnen met Secondlove. Wat gebeurde er in de tussentijd?

“Ik had een reclamebureau, maar kreeg steeds minder opdrachten. Toen heb ik gezegd: ‘dit moet het worden’. Een ondeugende, spannende datingsite voor mensen met een relatie.”

Succes komt met vallen en opstaan. Heb je in de begintijd bange dagen gekend?

“Ze adviseren startende ondernemers om een businessplan te maken en blablabla. Maar ik kon geen marktonderzoek doen. Als je honderd man vraagt of ze pindakaas eten, dan krijg je een eerlijk antwoord. Maar dat ligt heel anders als je vraagt of er behoefte is aan een website om te flirten tijdens je relatie. Mijn enige houvast was dat ik zelf wist dat er overal wordt geflirt, van de kroeg tot in de trein.”

Een goed klantenbestand is natuurlijk belangrijk voor het succes van je datingsite. Hoe voorkom je dat seksbeluste weirdo’s je doelgroep verjagen?

“We controleren alle profielen die worden aangemeld of veranderd. Gebruikers die woorden als seks, oraal of likken gebruiken, vliegen er meteen uit. Een extra drempel is dat je ook moet betalen, als je privéberichten wilt versturen. En de leden controleren elkaar in het onderlinge contact.”

“Je moet het zien als een kroeg waar je gezellig een drankje gaat drinken. Daar roep je ook niet meteen dat je seks wilt.”

Maak ons lekker. Wat zijn de foutste profielen die je bent tegengekomen?

“Je hebt bijvoorbeeld mensen die in hun profiel zetten dat ze uiterlijk niet belangrijk vinden. Dat kan ik me niet vóórstellen. Of uitspraken als ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’. Dan denk je: als-je-blieft. Wat een clichés.”

Een echtpaar heeft vier kinderen. De vrouw gaat vreemd via SecondLove, het gezin valt uit elkaar en de kinderen kunnen in therapie. Mission accomplished?

“Zeker niet. Iedereen moet doen wat ze willen. Daar bemoeien we ons niet mee. Wij zijn alleen maar een platform voor mensen die nieuwsgierig zijn. En er zijn ook veel kinderen beter af met een scheiding.”

Maar Secondlove maakt ook slachtoffers. Een slecht lopend huwelijk dat nog perspectief heeft, kan door een affaire via de website het laatste zetje krijgen.

“Misschien het zetje dat je beseft dat je niet gelukkig bent. Als iemand zich verwaarloosd voelt in een relatie, dan houd je dat niet tegen. Secondlove kan ook een spiegel zijn. Dat je denkt: we moeten onze relatie toch een impuls geven.”

Je website maakt dus ook slachtoffers. Hoe ga je daarmee om?

“Niet. Als een relatie kapot gaat dankzij Secondlove, dan is dat kennelijk slechts het laatste zetje geweest.”

Vind jij je succes ethisch verantwoord?

“Wat is ethisch verantwoord? Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden. Iedereen moet voor zichzelf moet bepalen wat wel en niet goed is. Ik dwing niemand tot vreemdgaan.”

Succes is een zege.

“Succes geeft voldoening in ondernemerschap. Het gevoel dat iets lukt geeft een kick. Dat heb ik altijd al gehad. Ook in de tijd dat ik in een garage werkte. Dan zeiden we op vrijdag: ‘Kom op, we werken nog een uurtje door, zodat die meneer zijn auto dit weekend nog voor dit weekend kan meenemen’.”

Waar haal je als ondernemer voldoening uit?

“Op dit moment in het verstevigen van onze positie in het buitenland. We zijn met SecondLove begonnen in Spanje, Portugal en Brazilië. Portugal en Brazilië gaan goed. In Spanje hebben we het moeilijk, vanwege de crisis, maar ook omdat koppels daar vaak een gezamenlijke bankrekening hebben. Met Duitsland zijn we gestopt, omdat het concept daar al in datingsites is verweven.”

Wat wil je bereiken?

“Ik vind dat we er nog drie landen bij moeten hebben. Argentinië staat nu in de startblokken. Ik kies die landen gewoon omdat ik het leuke landen vind en omdat ik er contacten heb. Je kunt toch geen marktonderzoek doen. En we willen het nog gezelliger maken op SecondLove. Het werkt hetzelfde als in een grote discotheek. Je moet blijven flyeren om leuke mensen binnen te halen. Dat doen wij bijvoorbeeld door te adverteren met leuke slogans. Als de discotheek vol staat met leuke mensen, dan komt het publiek altijd terug.”


DEONDERNEMER